Кладенец в пустинята
(Този път великият Георги Георгиев постави два световни рекорда!)

Щяхме да си предаваме волана на всеки 6 часа; да се любуваме на неземните пейзажи и да отговаряме заедно на хилядите въпроси пристигащи с ритмична неизчерпаемост от задната седалка, където се е разположил господин Любопитство - осемгодишният ми син.

Щяхме да седнем на капака и да обърнем по една студена бира с дъното към звездите. И сигурно в този момент щях да се плесна по челото и да попитам и теб и себе си: "Накъде сме тръгнали, човече? Що за откачена авантюра? Луди ли сме да караме чак до сърцето на Невада? Там, където няма нищо освен безжизнена пустиня?" А ти, приятелю, сигурно щеше да отвърнеш с усмивка: "Ех, Ивчо не си ли чел Екзюпери? Нима не помниш прочутите думи на малкия принц: "Красотата на пустинята е в това, че някъде в себе си тя крие кладенец."
Така че щяхме да продължим на запад; да минем покрай голямото солено езеро; щяхме да се заровим с трепет в хранопровода на побесняла буря и да се доверим сляпо на пътя, криволичещ уверено между светкавиците. И в един хубав ден, най-после щяхме да стигнем до целта си: Бетъл Маунтайн, щата Невада, където според моите скромни изчисления се намира самият географски център на нищото. Щяхме да се огледаме озадачени и да се питаме как е възможно в 21 век, в една толкова индустриализирана държава да съществува такава необятна, дива, недокосната пустош?

Година след година, отбори от различни краища на света си дават среща тук с надеждата да детронират уникалните болиди на един изключителен, 67 -годишен българин на име Георги Георгиев. Той е нисичкият, крехък и широко усмихнат човек, който отказа да ме посрещне със здрависване и ме прегърна с неочаквана сила още щом кракът ми слезна от колата. Заради него исках да те взема на път и да те доведа тук, читателю. Така ми се иска да знаеш за неговите легендарни подвизи и за невероятната му, необяснима дарба. Искаше ми се да те запозная с него, защото знам че срещнеш ли го веднъж, няма да го забравиш никога. Ах, как щеше да се гордееш с него, ако беше видял как всички го обикалят като деца и го гледат в очите. Как очакват всяка негова дума.

Тази година исках да сме тук, защото има все още толкова много загадки около Георги. Има толкова много, което не разбираме. Как е възможно един скулптор без математически познания, без компютри, лаборатории и аеродинамични тунели, сам самичък да създава най-съвършените превозни средства? Да надделява над учени, университети и спонсорирани екипи? "Двете си ръце имам и работилницата в дворчето. Това е всичко" - казва Георги - "Това което може би притежавам в повече е, че като ваятел, имам вътрешен усет към формите в природата. Някак си знам точно какво трябва да направ, за да скрия "Варна" от вятъра и да я направя най-бърза. Процесът е вътрешен. Нямам точно обяснение как го правя."
Но кой ще попиташ е Георги? Що за човек е? Какво става в съзнанието и душата му? Нали за това толкова исках да дойдем тук. За да усетим по-добре човека скрит от собствената си легенда. Всичко останало вече го знаем. Ако беше и ти тук до мене, щяхме заедно да се възхищаваме на неговата неописуема скромност и неподправена добрина. Как все така става, че Георги се измъква от центъра на вниманието? Защо никога не сяда на първия ред? Защо им е толкова трудно да го открият хората с камерите? Защо говори толкова тихо и отклонява вниманието към колоездача си. Нима действително не знае, че всички тези хора дошли от различни държави и континенти му се възхищават и искат да попият всеки негов жест и всяка дума?
Знаеш ли, според мен, той наистина не знае. Скромността на Георги не е поза - тя е негова натура. Ако можеше да видиш как непосредствено се държи с хората около себе си, как намира усмивка, уважение и добра дума за всекиго, колко неподправено се смущават очите му когато някой почне да го хвали - сигурно щеше да си кажеш: Боже, колко обикновени хора били гениите... и колко гениално е да си обикновен!
Така ми се иска да бе станал съучастник на разговорите ми с Георги. Не тези, в които описва механизмите на болидите си, а тези в които стана дума за други неща. Иска ми се да беше чул лично от него, защо след 40 години извън родината, още носи България в сърцето си и защо най-съвършените превозни средства в света са кръстени с името "Вaрна". Много ми се иска да беше чул и следните думи излезли от собствената му уста: "За малко сме тука, приятелю. И докато ни има, трябва да направим нещо хубаво и след това да му помогнем да стигне до колкото се може повече хора. Остави ги рекордите. Искам чрез моята "Вaрна" да разпространя идеята, че можем да постигнем невероятна ефикасност и вместо да се самоунищожаваме да използваме чистата енергия, която е навсякъде около нас."
"Знаеш
ли" - добави Георги - "Аз не пазя в тайна дизайните си. Давам ги на
всекиго и много от съперниците ми са копирали изцяло "Вaрна". Важно е тя
да бъде достояние на всички. За мен е мистерия защо продължавам да
печеля. Явно е нещо в детайлите...нещо в ръцете ми. Мисля да се
пенсионирам - не защото не искам да се състезавам, а защото искам и
другите да почнат да печелят. Така би било по-добре за всички.
Конкуренцията води до прогрес."
Но не и тази година, Георги. Още е
рано за пенсия. И този път пустинята посрещна гениалния българин и
неговата нова, снежно бяла "Вaрна Темпест", знаейки идеално, че ще
хвърчат световни рекорди. Ех, ако можеше да видиш, читателю, как излетя
като мълния пилотът на Георги - Сам Уитингам и как набра безумна скорост
за да счупи отново рекорда си. Искаше ми се много да видиш и как малко
по-късно, една симпатична французойка на име Барбара Буатои се настани
леко напрегната във Варна Диабло 3. Беше дошла тук чак от Париж по
покана на Георги, който искаше да я направи най-бързата жена в света.
Беше малко преди залез, когато вятърът внезапно утихна и пустинята стана
неестествено тиха. Секунди по късно, Барбара смаза световния рекорд за
жени постигайки фрапантните 121 км/ч. Това я направи не само най-бързата
жена в света, но и най-бързият човек в Европа. Само трима мъже в света
са развивали по-голяма скорост от нея!
След цяла седмица, състезанията и този път завършиха както в предишните години: с абсолютно надмощие на ракетите на Георги, но този път не с един, а с два световни рекорда. Останалите отбори подобриха собствените си резултати, но все още са на светлинни години зад нисичкия български гигант. Седемте дни отлетяха толкова бързо. Георги е щастлив, изморен и малко тъжен...защото е време да си тръгваме.
"Ама Емчо, ти си просто едно златно дете!" - казва на раздяла Георги на сина ми, който естествено го обожава и след това ме прегръща за сбогом силно и някак особено, сякаш иска да прегърне нещо много повече от мен. И в този момент, читателю, замирам, защото си давам сметка, че всъщност ти действително си бил тук, с мен в пустинята. Вярно, нямаше те в колата, но явно съм те довел, без дори да подозирам, чак тук в безизразната пустош на Невада поради простата причина, че Георги е искал да те прегърне. Нали разбираш какво имам предвид?
Така ми се иска да се гордееш с него поне толкова колкото и аз. Така ми се иска и на теб да ти става топло всеки път, когато чуеш за подвизите му. Така ми се иска да разкажеш историята му и на други, за да не тъне името му в забрава в собствената му родина. Така ми се иска да му кажеш някоя добра дума ето тук: varna@varnahandcycles.com или поне да му намериш уютно място в мислите си.
Тръгваме си от пустинята с озадачаващото усещане, че могат да бъдат намерени много ценни неща дори в географския център на нищото. Саковете са в багажника. Лед Цепелин в уредбата. Чакат ни хиляди километри. Но кой знае защо хвърлям един последен поглед назад в огледалото и виждам с изненада, че Георги е все още там - самотен, тъжен силует, махащ за сбогом с ръка. Един 67-годишен, малък принц в голямата пустиня. И ето, че поглеждам с усмивка към теб, далечни приятелю, седящ до мен на празната седалка, защото знам, че точно сега, докато очите ни изпращат Георги, и аз и ти мислим за едно и също нещо. Онези прочути думи на мъдрия Екзюпери: "Красотата на пустинята е в това, че някъде в себе си тя крие кладенец".